088 321 99 99

088 321 99 99

088 321 99 99

5 handige tips voor een grote zomerschoonmaak in huis

5 handige tips voor een grote zomerschoonmaak in huis

Eindelijk, de zomer is in volle gang! Hoe fijn is het om een grote schoonmaak te houden zodat je lekker fris de zomer door kan gaan. In deze blog adviseren wij jou hoe je het beste een grote zomerschoonmaak kan aanpakken. Pak lekker je schoonmaakspullen erbij en maak jouw huis helemaal klaar voor de zomer.

Tip 1: Zorg voor een planning

Het beginnen van een grote zomerschoonmaak begin je met het maken van een goede planning en het stellen van doelen. Het is belangrijk dat je een prioriteiten lijst maakt om te bepalen welke kamers je bijvoorbeeld eerst onder de handen gaat nemen. Als je hier een overzichtelijk schema van maakt zorgt dat ook weer voor meer rust in je hoofd.

Ook helpt het stellen van doelen zoals het opruimen van een rommelige kast of het schoonmaken van de badkamer voor extra focus en motivatie om een begin te maken aan jouw schoonmaakwerkzaamheden. Het maken van een duidelijk stappenplan kan ook hierbij helpen, zodat je stapsgewijs naar jouw doelen kan toewerken.

Wat voor jou ook handig is om te doen is het maken van een checklist. Je kan deze onderverdelen in taken, zodat je daarna kan afstrepen wanneer jij de taken hebt gedaan. Het afstrepen van de taken geeft jouw ook extra voldoening en motivatie om door te pakken.

Grote schoonmaak met een opslagruimte

Tip 2: Werk van boven naar beneden

Je gaat starten met de grote schoonmaak, maar waar moet je beginnen?
Het is handig om van boven naar beneden te werken. Zo voorkom je dat stof en vuil zich opnieuw verspreiden over ruimtes die al zijn schoongemaakt. Je kan dus het beste beginnen met het afstoffen van plafonds, lampen en hoge kasten. Vervolgens kun je beginnen met het schoonmaken van materialen die zich op midden hoogte bevinden. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan spiegels, ramen, meubels en wanddecoraties. Je bent nu aangekomen op de laatste stap, namelijk de vloer. Zorg ervoor dat de vloeren grondig worden schoongemaakt en denk ook aan alle hoeken en randen. Door van boven naar beneden te werken creëer je een efficiënte manier om elke ruimte grondig schoon te maken. Dit zorgt niet alleen voor een fris huis maar helpt ook bij het behouden van een opgeruimde leefomgeving.

Tip 3: Vergeet de lastige plekken

Als jij begint met de grote zomerschoonmaak kan het voorkomen dat je lastige plekjes overslaat. Het is juist belangrijk dat je deze plekken wel meeneemt, omdat in de vergeten hoeken en kieren veel stof kan ophopen wat kan leiden tot bacteriën. Wat je ook niet moet vergeten is het reinigen achter meubels, onder het bed of zelfs bovenop hoge kasten. Vergeet ook niet die moeilijk bereikbare plekken zoals plinten, raamkozijnen en ventilatieroosters. Deze plekken hebben juist extra aandacht nodig, want hier kan het stof flink oplopen. Gebruik de juiste materialen zoals een microvezeldoekje of een kleine borstel om stof weg te halen van deze lastige plekken. Voor hardnekkiger vuil kan een sopje van warm water en azijn ervoor zorgen dat jouw huis weer spik en span is. Wat je ook niet moet vergeten tijdens het schoonmaken is het tussentijds vervangen van je schoonmaakmaterialen. Als je dit niet doet heb je meer kans op bacteriën en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Tip 4: Gebruik maken van natuurlijke schoonmaakmiddelen

Door het gebruik van natuurlijke schoonmaakmiddelen denk jij aan het milieu en je gezondheid. Jij wilt. Na de grote schoonmaak toch geen last krijgen van chemicaliën? Met ingrediënten zoals azijn, baking soda en citroen kun je effectief vuil en bacteriën weghalen zonder schadelijke stoffen achter te laten. Bovendien ruiken ze vaak nog lekker fris ook! Het is een win-win situatie: een sprankelend schoon huis én minder belasting voor het milieu.

Tip 5: Maak gebruik van opbergdozen en labels

Wij adviseren om opbergdozen te gebruiken voor al jouw spullen. Door deze dozen te labelen weet je precies wat in welke doos zit en maakt het een stuk overzichtelijker wanneer jij gebruik gaat maken van een opslagruimte om al jouw spullen tijdelijk op te slaan. Wanneer de grote schoonmaak klaar is kan jij heel snel zien welke dozen er bijvoorbeeld als eerste naar het huis gebracht moeten worden. Dit maakt het proces een stuk efficiënter.

Extra tip: overweeg het gebruik van een opslagruimte bij Oomen Opslag

Tijdens heb opruimen kan je erachter komen dat je eigenlijk in huis helemaal geen ruimte hebt om alle spullen weg te zetten. Heb jij weleens gedacht aan het huren van een tijdelijke opslagruimte bij Oomen Opslag? Wij adviseren bij een grote schoonmaak om tijdelijk een opslagruimte te huren bij opslagruimte Katwijk of opslagruimte Leiden. Met behulp van onze klimaat geregelde opslagruimte kan je al jouw spullen veilig opslaan en het zorgt ervoor dat jij in alle rust de grote schoonmaak kan doen.

Ik ben Jelmer Prins, 29 jaar oud, geboren op 12 november 1994 en woon in Katwijk aan Zee. Al anderhalf jaar werk ik als Planner/Warehouse Manager bij Oomen Opslag. Graag deel ik mijn ervaringen en adviezen over het opslaan van spullen door middel van relevante blogs.

Gerelateerde berichten